Los Carpinteros

Χώρος: 
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ 6

Τη δεκαετία του 1980, στο πλαίσιο της διαμάχης της με την κυβέρνηση του ρεπουμπλικάνου προέδρου των ΗΠΑ, Ρόναλντ Ρέιγκαν, η κυβέρνηση της Κούβας κήρυξε τον «Παλλαϊκό Πόλεμο» («La Guerra de todo el pueblo») ως κύρια εθνική στρατηγική άμυνας. Ο κουβανικός λαός κατασκεύασε ένα εκτενές δίκτυο από τούνελ σε ολόκληρη τη χώρα για την εκκένωση του πληθυσμού σε περίπτωση πολέμου. Παρότι η Κούβα και οι ΗΠΑ δεν βρέθηκαν ποτέ επισήμως σε εμπόλεμη κατάσταση, το κλίμα ήταν πολεμικό. Τα τούνελ δεν εκπλήρωσαν τελικά ποτέ την αποστολή τους και σήμερα παραμένουν ορατά ως αναχρονιστικές κατασκευές στα αστικά κέντρα του νησιού.

Η φωτογραφική έκθεση Tuneles Populares (Τα τούνελ του λαού, 1999) περιλαμβάνει δέκα φωτογραφίες της καλλιτεχνικής κολεκτίβας Los Carpinteros, οι οποίες καταγράφουν αυτό το ιδιαίτερο κομμάτι της κουβανικής ιστορίας. Τα τούνελ του λαού ήταν το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο που έγινε στην Κούβα τη δεκαετία εκείνη και άλλαξαν άρδην την όψη του αστικού και αρχιτεκτονικού τοπίου. Επηρέασαν, επίσης, τους τόπους και την καθημερινή ζωή των Κουβανών σε μια «ζωή στα χαρακώματα», στο πλαίσιο ενός ακήρυχτου μεν, αλλά πολύ πραγματικού πολέμου. Τα αχρησιμοποίητα τούνελ αποτελούν και σήμερα παρεμβάσεις στον κοινωνικό ιστό, όχι μόνο επειδή δημιουργούν μια συλλογική αίσθηση στον πόλεμο και μέσω του πολέμου, αλλά και διότι αποκτούν το δικό τους «πρόσωπο» και τη δική τους «προσωπικότητα».

Los Carpinteros: Handwork – Constructing the World. Gudrun Ankele και Daniela Zyman Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (επιμ.). Verlag der Buchhandlung Walther König, Κολωνία, 2010, σ. 318

Βιογραφικό: 

Η ομάδα εδραίωσε ένα καλλιτεχνικό έργο που την ανέδειξε ως μία από τις πιο σημαντικές διεθνείς παρουσίες της τέχνης που ξεκίνησε από την Κούβα την τελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα. Απόφοιτοι του Ανώτατου Ινστιτούτου Τεχνών (ISA) της Αβάνα, ίδρυσαν την κολεκτίβα το 1991. Το δίδυμο, οι Marco Castillo και Dagoberto Rodríguez, πήρε το όνομά του το 1994 (ο Alexandre Arrechea υπήρξε επίσης μέλος της ομάδας μέχρι το 2003 που αποχώρησε). Έργα τους περιλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές των: Los Angeles County Museum of Art • Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Νέα Υόρκη • Γκούγκενχαϊμ, Νέα Υόρκη • Μουσείο Τέχνης, Ιντιανάπολις • Tate Modern, Λονδίνο • Μουσείο Καλών Τεχνών, Αβάνα • Εθνικό Μουσείο Τέχνης Βασίλισσα Σοφία, Μαδρίτη • Thyssen-Bornemisza Contemporary Art Foundation, Βιέννη • Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo, Μπαδαχόθ, Ισπανία κ.λπ. Έχουν λάβει μέρος σε εκθέσεις στις ΗΠΑ, σε χώρους όπως: Μουσείο Τέχνης, Ιντιανάπολις, New Museum (U.S), P.S.1, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Γκούγκενχαιμ, Art in General, Artists Space και Arizona State University. Επίσης, στους εξής χώρους: Es baluard Museu d´Art Modern i Contemporani de Palma, Ισπανία • Museo Nacional de Bellas Artes, Κούβα • Hayward Gallery, Ηνωμένο Βασίλειο • Centro Cultural Banco do Brasil, Βραζιλία • Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Ιρλανδία • Μουσείο Τέχνης Ελσίνκι, Φινλανδία • Landesmuseum Joanneum, Αυστρία. Οι Los Carpinteros εκπροσωπούνται από την Sean Kelly Gallery στη Νέα Υόρκη, την Galeria Fortes Vilaca στο Σάο Πάολο, την Ivorypress Art and Books στη Μαδρίτη, την Galerie Peter Kilchmann στη Ζυρίχη και την Galería Habana στην Αβάνα.

Έργα: 
TÚNELES POPULARES, 1999 SILVER GELATIN PRINT EACH ED. OF 3 130 X 185 CM, FRAMED
TÚNELES POPULARES, 1999 SILVER GELATIN PRINT EACH ED. OF 3 130 X 185 CM, FRAMED
TÚNELES POPULARES, 1999 SILVER GELATIN PRINT EACH ED. OF 3 130 X 185 CM, FRAMED
TÚNELES POPULARES, 1999 SILVER GELATIN PRINT EACH ED. OF 3 130 X 185 CM, FRAMED
TÚNELES POPULARES, 1999 SILVER GELATIN PRINT EACH ED. OF 3 130 X 185 CM, FRAMED
TÚNELES POPULARES, 1999 SILVER GELATIN PRINT EACH ED. OF 3 130 X 185 CM, FRAMED
TÚNELES POPULARES, 1999 SILVER GELATIN PRINT EACH ED. OF 3 130 X 185 CM, FRAMED