Liliana Moro

Χώρος: 
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ 6

Το Underdog (Αουτσάιντερ) παρουσιάζει μια σύγκρουση. Στον χώρο της έκθεσης, πέντε μπρούτζινα γλυπτά σκύλων βρίσκονται σε θέσεις μάχης, το καθένα σε διαφορετική στάση και με διαφορετικό ρόλο. Το ένα, με σφιγμένους μύες, παίζει τον ρόλο του φύλακα∙δύο άλλα μάχονται μεταξύ τους∙το τέταρτο γρυλίζει θριαμβευτικά ενώ το τελευταίο έχει παραδοθεί, σωριασμένο στο έδαφος. Η ομάδα των σκύλων δίνει την εντύπωση ότι υπακούει σε τρεις εντολές: «έσο έτοιμος!», «επίθεση!», «νίκησε!». Παρά τον τίτλο του έργου, πρωταγωνιστής είναι ο ενθουσιασμός του νικητή, παρά η ανάμνηση και η θλίψη του ηττημένου. Την αρχική ηρεμία διαδέχονται σαφείς προκλήσεις, που ωθούν στη σύγκρουση και τον ανταγωνισμό. Όπως πάντα, το Εγώ είναι επιθετικό. Νιώθει υποχρεωμένο να επιβληθεί με νύχια και με δόντια. Υπάρχει πράγματι ένας χαμένος, η παρουσία του οποίου φαντάζει αναπόφευκτη.

Γιατί όμως η επαφή πρέπει υποχρεωτικά να μετατραπεί σε σύγκρουση με νικητές και ηττημένους; Οι σκύλοι δεν επιδεικνύουν κανένα συναίσθημα. Σαν να θέλουν να δικαιώσουν το ρητό «Mors tua vita mea!» (Ο θάνατός σου η ζωή μου!). Οι δυνατοί σκύλοι με τους καλογυμνασμένους μύες διατηρούνται νηστικοί, για να είναι έτοιμοι να εκφράσουν και να επιβάλουν την επιθετικότητα και ανωτερότητά τους (το υλικό κατασκευής τους αναδεικνύει την αταραξία και αυτοκυριαρχία τους). Έχουμε όμως και το σκηνικό μιας μάχης ατομικής και συλλογικής επιβίωσης. Η Moro, επιλέγοντας ένα αρχαίο μέσο δημιουργίας, δεν παρουσιάζει μέσω αυτής της θηριολογίας την κοινωνικότητα της αγέλης αλλά την καταδυνάστευση και τον ανταγωνισμό μεταξύ των ενήλικων αρσενικών, εξαιτίας μιας αδικαιολόγητης –βιολογικά και υπαρξιακά– βίας.

Τα γλυπτά μπορούν επίσης να ερμηνευθούν ως πέντε «στάδια» στη ζωή του ίδιου ζώου: ως ένα είδος ταυτολογικής μάχης με τον εαυτό σου, από την οποία το ίδιο άτομο βγαίνει και νικητής και ηττημένος∙και οι πέντε σκύλοι είναι ταυτόχρονα θηράματα και θηρευτές, κατάσταση που αποτελεί μέρος του κύκλου της ζωής. Υπό την έννοια αυτή, η Moro αποκαθιστά την αξιοπρέπεια του ηττημένου, καθώς αναδεικνύει τις μεταπτώσεις της ζωής. Επιτρέπει στον ηττημένο να απομακρυνθεί από τον ίδιο του τον εαυτό και να παρατηρήσει αντικειμενικά τις πράξεις του. Στόχος της καλλιτέχνιδας είναι να μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε πως είμαστε όλοι χαμένοι στην προσπάθειά μας να προσεγγίσουμε τους άλλους.

Milovan Farronato στον κατάλογο της έκθεσης EGOmania, Just When I Think I’ve Understood... Appena ho capito d’aver capito..., Galleria Civica di Modena, Silvana Editoriale, 2006 (απόσπασμα)

Βιογραφικό: 

γεν. 1961, Μιλάνο, Ιταλία

Ζει και εργάζεται στο Μιλάνο. Αποφοίτησε από την Ακαδημία της Μπρέρα στο Μιλάνο, όπου μαθήτευσε κοντά στον Luciano Fabro. Το 1989 ίδρυσε, με άλλους καλλιτέχνες, το Spazio di via Lazzaro Palazzi στο Μιλάνο, ενεργό μέχρι το 1993. Μελετώντας το έργο της Liliana Moro μας δίνεται η εντύπωση πως μόνο τα απολύτως απαραίτητα είναι παρόντα. Ο ήχος, οι λέξεις, τα γλυπτά, τα αντικείμενα και οι περφόρμανς συνθέτουν έναν κόσμο που «σκηνοθετεί» μια πραγματικότητα ωμή και ποιητική συνάμα. Αυτά είναι θέματα προσωπικής εμπειρίας (αυτήν του καλλιτέχνη και κυρίως αυτήν του θεατή) που μας ζητούν να υπερβούμε όσα βλέπουμε. Έχει λάβει μέρος σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις παγκοσμίως, όπως: De Apple, Άμστερνταμ (1999) • P.S.1, Νέα Υόρκη (1999) • Moderna Museet, Στοκχόλμη (1998) • Quadriennale, Rome (1996/2008) • Aperto XLV, Μπιενάλε Βενετίας (1993) • Documenta IX, Κάσελ (1992). Έκανε πολλές ατομικές εκθέσεις στην Galleria Emi Fontana, Μιλάνο, στην Gallery Greta Meert, Βρυξέλλες, στο MUHKA, Αμβέρσα και στο Fondazione Ambrosetti Brescia. Έχει εκθέσει πρόσφατα στους εξής χώρους: Fondazione A. Ratti, Κόμο (2012) • Fabbrica del Vapore, Μιλάνο (2008) • Italian Cultural Institute, Λος Άντζελες (2008) και έχει συμμετάσχει σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις, όπως οι: La Magnifica Ossessione, MART, Ροβερέτο (2012) • Celebration, Institution, Critique, Δημοτική Πινακοθήκη του Τρέντο (2009) • Focus on Contemporary Italian Art, [MAMbo] Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Μπολόνια (2008) • Italics, Palazzo Grassi, Βενετία (2008).

 

Έργα: 
UNDERDOG, 2005FIVE DOGS, MELTING BRONZE DIMENSIONS VARIABLE
UNDERDOG, 2005FIVE DOGS, MELTING BRONZE DIMENSIONS VARIABLE