Jacques Berthet

Χώρος: 
MΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Άρχισα τη μελέτη μου σε έναν αρχαίο ισπανικό ελαιώνα, στον δρόμο προς τη Morella, στην περιοχή της Καστίλης, το φθινόπωρο του 2006. Ο καιρός ήταν ακόμα ζεστός και σε λίγο θα ξεκινούσε η συγκομιδή. Τα ξασπρισμένα από τον ήλιο, τέλεια στρογγυλεμένα βότσαλα στο έδαφος έρχονταν σε αντίθεση με τους μαύρους κορμούς των δέντρων. Ορισμένες ελιές φυτεύτηκαν εκεί εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες χρόνια πριν. Μου θύμισαν γλυπτά. Κοιτάζοντας από την τετράγωνη οθόνη του φακού, βλέπω τους κορμούς σαν τεράστια αγάλματα, σαν γίγαντες, και μου έρχονται στον νου οι σκλάβοι του Μιχαήλ Αγγέλου. Το φυσικό φως πίσω από τα δέντρα σχηματίζει μια γκαλερί από πορτρέτα, που μου θυμίζει την περιγραφή του Jacques Lacarrière στο L’été Grec (Το Ελληνικό Καλοκαίρι).

«Ελιές συμπαγείς, πελώριες, ξεγοφιασμένες ή σκαμμένες από βαθιές κουφάλες, εξογκωμένες, στρεβλωμένες, ραγισμένες, ξεκοιλιασμένες, που θυμίζουν με συναρπαστικό τρόπο σαρκαστικά πρόσωπα πετρωμένα από στοιχειά του δάσους που χουν παγιδευτεί μέσα σ’ αυτά τα δέντρα, σαν ήρωες μεταμορφωμένοι σε φυτά που κοκάλωσαν πριν ολοκληρωθεί η μεταμόρφωση τους». [...]

Η ελιά εξακολουθεί να ασκεί σημαντική επιρροή στην καθημερινή ζωή των πολιτισμών της περιοχής της Μεσογείου. Στην αρχαία ποίηση και λογοτεχνία, είναι ένα δέντρο σεβάσμιο και αντικείμενο λατρείας. Οι Έλληνες το θεωρούσαν ιερό (ειδικά γιατί από αυτό έβγαζαν το λάδι που χρησιμοποιούσαν στους λύχνους), όπως πιο πρόσφατα και οι λαοί της Τυνησίας και της Αλγερίας. Στην ισλαμική κουλτούρα, η ελιά είναι το δέντρο του κόσμου, το κέντρο και ο πυλώνας του, που συμβολίζει τον καθολικό άνθρωπο.

Jacques Berthet, Lombre et la forme (Σκιά και Μορφή), Φεβρουάριος 2010. (απόσπασμα)

 

Βιογραφικό: 

γεν. 1949, Γενεύη, Ελβετία

Ζει και εργάζεται στη Γενεύη. Οι φωτογραφίες του αναπτύσσονται σε σειρές και παρουσιάζουν την έρευνά του πάνω στη φύση και την αλλαγή του τοπίου μέσα από την πράξη αρχειοθέτησης της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής μνήμης. Επιλεγμένες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις: Surgis de l’hombre, Galerie Alain Paire, Aix-en Provence, Γαλλία (2013) • Frac Franche-Comté, Maçon, Γαλλία (2013) • The Mediterranean Approach, [mac] Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μασσαλία και SESC Pinheiros, Σάο Πάολο, (2012) • Συλλογή του Ινστιτούτου Σύγχρονης Τέχνης, Λυών, Cité du design de St Etienne (2011) • Εθνική Πινακοθήκη, Μπανγκόγκ (2010) • Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, Γενεύη (2003) • Studio la Città, Βερόνα (2001) • Kunsthalle, Βέρνη (1999) • Centre pour l’ Image Contemporaine, Γενεύη (1999) • Galerie Blancpain Stepczynski, Γενεύη (1998).

 

Έργα: 
OLIVIERS, 2008-2011 INKJET, PIGMENT INK 114 X 114 CM EACH
OLIVIERS, 2008-2011 INKJET, PIGMENT INK 114 X 114 CM EACH
OLIVIERS, 2008-2011 INKJET, PIGMENT INK 114 X 114 CM EACH
OLIVIERS, 2008-2011 INKJET, PIGMENT INK 114 X 114 CM EACH