Ivan Petrović

Χώρος: 
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ 6

Οι φωτογραφίες του Ivan Petrović βασίζονται πρωτίστως σε μια ντοκιμαντερίστικη προσέγγιση, εφαρμόζοντας την αρχή της αντιληπτικής ερμηνείας. Το γεγονός αυτό είναι το κλειδί για την κατανόηση του έργου που παρουσιάζεται εδώ –το ίδιο ισχύει και για το γεγονός ότι ο καλλιτέχνης πλαισιώνει ορισμένα από τα έργα του με σύνολα φωτογραφιών, τις οποίες επιλέγει εκ των υστέρων από πλήθος ετερογενών έργων και οι οποίες γίνονται λειτουργικές μέσω εκ των υστέρων νοηματοδοτήσεων. Η ερμηνεία των Exemplary Photographs (Υποδειγματικών Φωτογραφιών) –αφήνοντας κατά μέρος το νόημα των επιμέρους φωτογραφιών που συνθέτουν το έργο– είναι ζήτημα κυρίως νόησης, παρά αισθητικής, μολονότι ο τίτλος του έργου επιτρέπει και τις δύο προσεγγίσεις. Το ερώτημα παραμένει: το έργο του καλλιτέχνη προσεγγίζει τη φωτογραφία ως αισθητικό αντικείμενο, ως μέσο, ή μήπως πρέπει να αναζητήσουμε την περίπλοκη αιτιότητα καταστάσεων και φαινομένων, τα οποία δεν διαφωτίζονται πλήρως από τις φωτογραφίες;

Το Exemplary Photographs περιλαμβάνει φωτογραφίες από τη Σερβία της περιόδου 2007-2010. Τα αντικείμενα που παρουσιάζονται –η αποθήκη ενός μουσείου, ένα ανθοπωλείο, μια αφίσα δρόμου, μια έκθεση τέχνης, ο φράχτης μιας αυλής– υποδηλώνουν σιωπηλές σκηνές «[...] ως αναφορικές αξίες που δεν αναφέρονται σε συγκεκριμένα γεγονότα αλλά στις απρόβλεπτες συνέπειες που προκύπτουν από συγκεκριμένες διαδικασίες∙(οι φωτογραφίες) είναι μεταφορές συνηθισμένων, καθημερινών κοινωνικοπολιτικών διαδικασιών της εποχής μας, η οποία ως κατάσταση μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως πολυτάραχη».1

Θυμίζοντας το ασαφές υλικό ενός ντοκιμαντέρ, οι φωτογραφίες παρουσιάζουν εικόνες-γρίφους, χωρίς να αποκαλύπτουν ευθέως το νόημά τους. Ειδικά από τη στιγμή που δεν αποκαλύπτουν στοιχεία, τα οποία θα μπορούσαν να επιτρέψουν στον θεατή να κατανοήσει το αντικείμενο ή τον τρόπο λήψης της φωτογραφίας –για την ακρίβεια, η μόνη διαθέσιμη πληροφορία είναι το έτος και ο τόπος (Σερβία) της λήψης. Παρότι στις Exemplary Photographs η εντροπία δεν παρουσιάζεται ως τελική συνέπεια, προβάλλεται η ασταθής εικόνα της πολιτικής αβεβαιότητας και των δυνητικών πολιτικών τραυμάτων. Το παρελθόν φαντάζει απρόσιτο στον θεατή –το παρελθόν, ευρύτερο και σύνθετο, αποτελείται από γεγονότα που σβήνονται από τον χάρτη της μνήμης ως τεκμήριο της κατάλυσης της πολιτικής, κοινωνικής και πολιτισμικής συνέχειας του τόπου λήψης των φωτογραφιών.

Una Popović, 2013

(μετάφραση στα αγγλικά: Ivan Šuletić)

1Από τη δήλωση του καλλιτέχνη.

Βιογραφικό: 

γεν. 1973, Κρούσεβατς, Σερβία

Ζει και εργάζεται στο Βελιγράδι. Σπούδασε φωτογραφία στην Ακαδημία Τεχνών Braća Karić στο Βελιγράδι, απ’ όπου αποφοίτησε το 2002. Το φωτογραφικό του έργο μπορεί να εξεταστεί ως ένας συσχετισμός μεταξύ των πρακτικών του ντοκιμαντέρ, της οικειοποίησης και της αποτίμησης. Πάντοτε η φωτογραφία αντιπροσωπεύει την παράταση της αμηχανίας για την πραγματικότητα που ερμηνεύτηκε, και τη δυνατότητα δημιουργίας αφηγήσεων που μπορούν να εξηγήσουν τις καταστάσεις απ’ όπου προέρχεται η εικόνα της φωτογραφίας. Πρόσφατες εκθέσεις: Amuse Me, Δημοτική Πινακοθήκη της Λιουμπλιάνα, Σλοβενία (2013) • VOIES OFF Festival 2013: Le voyage impossible, Άρλ, Γαλλία (2013) • Arles Photo Festival 2013: Voice Off, Άρλ, Γαλλία (2013) • The Building, Δημοτική Πινακοθήκη της Požega, Σερβία (ατομική, 2013) • Photodocuments 02, Salon of Museum of Contemporary Art, Βελιγράδι (2012) • Donumenta 2011 / Views: Visions – sketches of Serbian art after 2000, Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Ρένγκενσμπουργκ, Γερμανία (2011) • 25ο Nadežda Petrović Memorial: I am what I am, Art Gallery Nadežda Petrović/Čačanska Gimnazija – μόνιμη εγκατάσταση, Čačak, Σερβία (2010) • The Documents, Salon of the Museum of Contemporary Art, Βελιγράδι (ατομική, 2009) • Micro Narratives, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Σαιντ Ετιέν, Γαλλία (2008) • Actual Serbian Photography, FOTOHOF Gallery, Σάλτσμπουργκ (2005) • Images,Gallery Remont (PUNKT, με τις Mirijana Stojadinović και Andrija Pavlović), Βελιγράδι (ατομική, 2003).

Έργα: 
EXEMPLARY PHO¬TOGRAPHS, 2010 (PRINTED 2013) PHOTOGRAPHY, LAMBDA C-TYPE PRINT FROM SCANNED NEGATIVE49 X 36 CM