Iseult Labote

Χώρος: 
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ 6

Τελικά υπάρχει ακόμη το εδώ και τώρα: η Ενότητα 1492 της Iseult Labote

Η ασίγαστη επιθυμία της Labote να ανακαλύπτει τους περιθωριοποιημένους κατοίκους και τις πολλαπλές όψεις της περιφέρειας, την ώθησε να εξερευνήσει τις καπνοκαλλιέργειες της Θράκης στη Βορειοανατολική Ελλάδα. Οι σχετικές φωτογραφίες της Ενότητας 1492 παρουσιάζουν τον ορεινό τόπο κατοικίας και τα σπίτια των Πομάκων, καθώς και τα εγκαταλελειμμένα εργοστάσια καπνού της Ξάνθης. Η συλλογή αυτή αναδεικνύει τη μαγεία της γνήσιας φωτογραφικής τέχνης, εγείροντας αισθητικού τύπου ερωτήματα μέσα από ένα ταξίδι στο κοινωνικό, ανθρώπινο και γεωγραφικό τοπίο. Οι στοίβες με τα φύλλα καπνού αναδεικνύουν την «αρχιτεκτονική» και «σωματική» πτυχή των σχηματισμών τους, σε ένα εσωτερικό παιχνίδι ανάμεσα στον υλικό και τον πνευματικό κόσμο –τα στοιβαγμένα καπνά είναι οι φορείς των πνευμάτων που συνδέουν το άυλο με το υλικό, το βέβηλο με το ιερό. Τα φύλλα καπνού μοιάζουν να υπερβαίνουν την υλική τους υπόσταση και να μετατρέπονται σε σύμβολα του ανθρώπινου μόχθου, στρέφοντας την προσοχή του θεατή στον κερματισμένο μικρόκοσμο της ζωής στην περιφέρεια. Η καλλιτέχνις αποφεύγει την άσκηση υποκειμενικής κριτικής με το έργο της, θολώνοντας τα όρια ανάμεσα στην ερμηνεία και την αντικειμενική καταγραφή. Αφήνει μ’ αυτόν τον τρόπο να μιλήσει από μόνη της η αβαρής ποιητική σιωπή των εικόνων.

Οι καθαρές δομές έρχονται σε αντίθεση με τα έντονα χρώματα, ο χρόνος αντιπαρατίθεται προς τον χώρο, η απλότητα της καθημερινότητας μπολιάζεται με μια δόση λυρισμού, το εφήμερο συνυπάρχει με το μόνιμο. Όμως η τελική, γενική εντύπωση είναι αυτή της φυσικής συμβίωσης των ορατών και αόρατων συνθετικών στοιχείων των φωτογραφιών. Στον θεατή γεννιούνται έντονα συναισθήματα από την αμφίθυμη ατμόσφαιρα ενός περιβάλλοντος σε παρακμή, καθώς τα βιομηχανικά κουφάρια συνυπάρχουν με ίχνη ζωής σε αυτό το ιδιόμορφο σκηνικό.

Οι φωτογραφίες της Ενότητας 1492 αποτυπώνουν τα γνήσια συναισθήματα που προκάλεσε στη Labote η ιδιαίτερη, σιωπηλή ομορφιά των τόπων που επισκέφτηκε. Είναι επίσης ενδεικτικές της πάγιας καλλιτεχνικής πρακτικής της καλλιτέχνιδας, η οποία χαρακτηρίζεται και σε αυτή την ενότητα έργων της από τη λεπτομερή παρατήρηση, την επίμονη αναζήτηση της αλήθειας και τον σεβασμό προς τους καπνοκαλλιεργητές, τη δουλειά και τον τόπο τους.

Βασιλική Αθηνά Βαγενού, ιστορικός τέχνης

Βιογραφικό: 

γεν. 1959, Γενεύη, Ελβετία

Eίναι καλλιτέχνης ελληνικής και σουηδικής καταγωγής που zει και εργάζεται στη Γενεύη και το Βερολίνο. Σπούδασε ιστορία της τέχνης και πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης. Οι αναλογικές φωτογραφίες της –χωρίς καμία τεχνητή παρέμβαση ή σκηνοθεσία– παρουσιάζουν τα θέματά της σε ένα πλαίσιο διαχρονικό, απειλούμενα από την «τραγική αίσθηση της απώλειας». Οι φωτογραφίες της Iseult Labote είναι αλληγορικοί πειραματισμοί του υλικού και πνευματικού κόσμου: κάθε παρατήρηση, εστίαση, λήψη και επεξεργασία της φωτογραφίας συνεργάζονται για να δημιουργήσουν μια νέα αντίληψη που δεν παρουσιάζει καμία αναλογία με οποιαδήποτε παρόμοια αναπαράσταση της πραγματικότητας. Πρόσφατες εκθέσεις: Galerie Daniel Varenne, Γενεύη (2013) • ArtGenève, Simon Studer, Γενεύη (2012) • Musée Rath, Γενεύη (2011) • Simon Studer Art, Γενεύη (2011) • Y&DC Gallery, Γενεύη (2010) • Gallery Fletcher, Σαγκάη(2008) • Artissima, Τορίνο (2006) • CalartActual, Σεγκόβια, Ισπανία (2006) • Luxardo Gallery, Ρώμη (2006) • Galerie Schlassgoart, Arcelor Group, Λουξεμβούργο (2005) • Ολυμπιακό Μουσείο, Λοζάνη (2004) • 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (FIFDH), Γενεύη (2004) • Γκαλερί Γιαγιάννος, Αθήνα (2004). Έργα της περιλαμβάνονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, μεταξύ των οποίων: Fonds Cantonal d’ Art Contemporain (FCAC), Γενεύη • MAMCO-Μουσείο Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης, Γενεύη • Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, Γενεύη • Banque Darier, Γενεύη • Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, Αθήνα • Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Αθήνα.

 

 

Έργα: 
SERIE 1492, N°XXI, 2013 PHOTOGRAPHY UNDER ACRYL 120 X 80 CM
SERIE 1492, N°XXVII, 2013 PHOTOGRAPHY UNDER ACRYL 80 X 120 CM
SERIE 1492, N°XXIX, 2013 PHOTOGRAPHY UNDER ACRYL 80 X 120 ΕΚ.