Gülsün Karamustafa

Χώρος: 
ΑΛΑΤΖΑ ΙΜΑΡΕΤ

Από τα πολλά ενδιαφέροντα που είδα κατά την επίσκεψή μου στη Θεσσαλονίκη, αυτό που με εντυπωσίασε ιδιαίτερα ήταν οι φωτογραφίες των «Εβραίων Αχθοφόρων» στο Μουσείο Φωτογραφίας της πόλης. Τα φαντάσματα αυτών των φωτογραφιών με συνόδευαν στις βόλτες μου στην πόλη, στις επισκέψεις άλλων εκθέσεων, αλλά και κατά την επίσκεψή μας στον Λευκό Πύργο. Οι φωτογραφίες μου θύμισαν αντίστοιχες απεικονίσεις αχθοφόρων από άλλα λιμάνια της Μεσογείου.

Ζω στην Κωνσταντινούπολη και γνωρίζω από πρώτο χέρι πώς η αναπαραστατική γλώσσα της φωτογραφίας, μέσα από εικόνες αχθοφόρων, χρησιμοποιήθηκε για να προβληθεί στο παγκόσμιο κοινό η φτώχεια της χώρας μου μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ‘80 –γνωρίζω καλά τα λανθάνοντα μηνύματα αυτών των εικόνων. Εκείνη η πρώτη εμπειρία με οδήγησε να αναζητήσω ανάλογες φωτογραφίες αχθοφόρων σε άλλες πόλεις-λιμάνια της Μεσογείου. Ξαφνιάστηκα με τα όσα ανακάλυψα. Πολλές από τις φωτογραφίες που εντόπισα είχαν τη μορφή καρτ ποστάλ, οπότε νέα ερωτήματα γεννήθηκαν μέσα μου:

Γιατί τόσες καρτ ποστάλ απεικονίζουν αχθοφόρους;

Τι είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να χρησιμοποιήσουν στην αλληλογραφία τους εικόνες αχθοφόρων;

Πρόκειται μήπως για μια οριενταλιστική προσέγγιση; Μήπως ο στόχος είναι να προβληθούν οι Ανατολίτες ως άνθρωποι ακάματοι και ρωμαλέοι;

Ή μήπως ο στόχος είναι να αναδειχθεί η φτώχεια της Ανατολής;

Γιατί συνήθως δηλώνεται η εθνική καταγωγή των αχθοφόρων; (Εβραίοι, Κούρδοι, κλπ.); Μήπως έχουμε να κάνουμε με μια μορφή διάκρισης;

Προς τι η μεγάλη έμφαση στις φωτογραφίες αχθοφόρων;

Γιατί πολλές από αυτές είναι τραβηγμένες σε στούντιο;

Μήπως είναι ο ίδιος αχθοφόρος σε όλες και απλώς παίρνει διαφορετικές πόζες, ντυμένος κάθε φορά με τις φορεσιές του κάθε τόπου;

Οι αχθοφόροι είναι αληθινοί ή μοντέλα;

Μήπως οι καρτ ποστάλ παρουσιάζουν έναν ψεύτικο κόσμο στον παραλήπτη τους;

Οι ερωτήσεις αυτές δεν έχουν τέλος, κάθε φορά που αντικρίζει κανείς μια νέα φωτογραφία με αχθοφόρους.

Gülsün Karamustafa

Βιογραφικό: 

b. 1946, Ankara, Turkey

Lives and works in Istanbul. As Erden Kosova wrote: “The prominent motives of Gülsün Karamustafa’s work so far have been issues around migration, geographic mobility and their cultural consequences like urbanisation, and hybridisation. A secondary motive, which has been occasionally recurring, has been memory. The first couple of examples of these evolved around Karamustafa’s own childhood, her family, and the socio-political associations of her early formation. Recently, the motif of memory has become the determinant theme of her work, and the use of the concept of memory has been transposed to elaborate an urban archaeology of the city of Istanbul”. Selected solo shows: The Apartment Building, National Museum of Contemporary Art, Athens (2012) • Etiquette, ifa Gallery, Berlin and Stuttgart (2011) • Mobile Stages, Salzburger Kunstverein, Salzburg (2008) • Bosphorus 1954, Kunstmuseum Bonn (2008) • Memory of a Square, Museum Villa Stuck, Munich (2006). Recent group shows: 1st Kiev Biennial (2012) • 3rd Singapore Biennial (2011) • Modern Essays, Modernity Unveiled /Interweaving Histories, SALT, Istanbul (2011) • Live Cinema/In the Round: Contemporary Art from the East Mediterranian, Philadelphia Museum of Art (2010) • Strange and Close, Play Van Abbe, Van Abbe Museum, Eindhoven (2009) • Who killed the Painting, Neues Museum Weserburg, Bremen (2009) • Passion for Art, Sammlung Essl, Klosterneuburg, Austria (2007).

 

Έργα: 
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES
PORTERS LOADING, 2013 IMAGES FOR LIGHT BOXES