Claire Fontaine

Χώρος: 
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ 6

«Το ακρωνύμιο P.I.G.S., το οποίο χρησιμοποιούν αναλυτές, ακαδημαϊκοί και ο διεθνής οικονομικός τύπος, παραπέμπει στις υπερχρεωμένες και βυθισμένες στην ύφεση οικονομίες της Πορτογαλίας, της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Ισπανίας, συνήθως σε σχέση με ζητήματα που σχετίζονται με τις διεθνείς αγορές κρατικών ομολόγων. Ορισμένα μέσα ενημέρωσης και οικονομικοί οργανισμοί έχουν κρίνει προσβλητικό το συγκεκριμένο, όπως και άλλα συναφή ακρωνύμια, και έχουν περιορίσει ή απαγορεύσει τη χρήση τους». (Wikipedia)

Το γλυπτό με τίτλο P.I.G.S., το οποίο παρουσιάζεται σε βίντεο τη στιγμή που παίρνει φωτιά, είναι η αναπαράσταση ενός επιλεκτικού χάρτη της Ευρώπης, ο οποίος περιλαμβάνει μόνο την Πορτογαλία, την Ιταλία, την Ελλάδα και την Ισπανία. Εκατοντάδες σπίρτα, που έχουν τοποθετηθεί σε ανοιγμένες με το χέρι τρύπες ενός τοίχου, καίγονται. Το κάψιμο της αναπαράστασης των τεσσάρων χωρών αποτελεί μια καυστική αναφορά στην παγκόσμια κοινωνικοπολιτική αστάθεια που προκάλεσε η πρόσφατη οικονομική κρίση, αλλά και ένα ποιητικό σχόλιο για τις αναρίθμητες ζωές που πήγαν χαμένες, που ακρωτηριάστηκαν και θυσιάστηκαν στον βωμό της διαφθοράς του συστήματος. Το βίντεο με τη συμβολική καύση της Πορτογαλίας, της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Ισπανίας αναδεικνύει την καταστροφή των πρώτων χρεοκοπημένων χωρών της Ευρωζώνης –η φωτιά αυτή, που θα μπορούσε να αποτελέσει τη θρυαλλίδα μιας επανάστασης, εκφράζει σήμερα απλώς την καταστροφική βία της κρίσης.

Το No Present συνιστά μια μεταστροφή του συνθήματος της πανκ «No Future» (Κανένα Μέλλον). Αναφέρεται στο σημερινό οικονομικό και ιστορικό μεταίχμιο, όπου πολλές χώρες και οι πολίτες τους δεν αποστερούνται μόνο το μέλλον τους αλλά και τη δυνατότητα να διατηρήσουν ένα επίπεδο ζωής που δεν θα εξαντλείται στον καθημερινό αγώνα της επιβίωσης. Το άχθος του χρέους που συσσώρευσε η απληστία των ολίγων βαραίνει τους πολλούς –ολόκληρους πληθυσμούς– ακυρώνοντας ακόμα και στοιχειώδη δικαιώματα εκατομμυρίων ανθρώπων, όπως ο γάμος, η αποχώρηση από το πατρικό σπίτι και η ελπίδα της εργασίας. Εύλογα θα έλεγε κανείς ότι σήμερα δεν υπάρχει κανένα παρόν, με το ίδιο νόημα που είχε ο τίτλος «No Future» του τραγουδιού των Sex Pistols. Το παρόν είναι κοινό δημιούργημα και κτήμα. Το άθροισμα της ατομικής μοναξιάς των ανθρώπων ακυρώνει την υπόσταση του παρόντος, δεν επιτρέπει την περιγραφή του και αποτρέπει την κατανόηση της εφήμερης λογικής του.

Το No Present έχει και ένα δεύτερο νόημα: «δεν υπάρχει πια κανένα παρόν», διότι στην εποχή μας τίποτα δεν είναι δεδομένο και ο άνθρωπος πρέπει να πολεμήσει για να κατακτήσει και το παραμικρό, πληρώνοντας συχνά ένα υπερβολικό και άδικο τίμημα.

 

Βιογραφικό: 

Oμάδα καλλιτεχνών με βάση το Παρίσι που ιδρύθηκε το 2004. Πήρε το όνομά της από μια διάσημη μάρκα σχολικών τετραδίων, δήλωσε «readymade artist» και ξεκίνησε να επεξεργάζεται μια δική της εκδοχή νέο-εννοιολογικής τέχνης που συχνά θύμιζε έργα άλλων καλλιτεχνών. Χρησιμοποιώντας ως μέσα το νέον, το βίντεο, τη γλυπτική, τη ζωγραφική και κείμενα, η πρακτική της μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια συνεχής αμφισβήτηση της πολιτικής ανικανότητας και της κρίσης της μοναδικότητας που φαίνεται να καθορίζουν τη σημερινή κοινωνία. Πρόσφατες ατομικές εκθέσεις: 1493, Espacio 1414, Σαν Χουάν, Πουέρτο Ρίκο (2013) • Sell Your Debt, Queen’s Nails, Σαν Φρανσίσκο (2013) • Redemptions, CCA Wattis, Σαν Φρανσίσκο (2013) • Carelessness causes fire, Audian Gallery, Βανκούβερ (2012) • Breakfast starts at midnight, Index, Σουηδικό Ίδρυμα Σύγχρονης Τέχνης, Στοκχόλμη (2012) • M-A-C-C-H-I-N-A-Z-I-O-N-I, Museion, Μπολτσάνο, Ιταλία (2012) • P.IG.S., MUSAC, Καστίλλη και Λεόν (2011) • Economies, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Βόρειο Μαϊάμι (2010) • After Marx April, After Mao June, Aspen Art Museum, Κολοράντο (2009). Ομαδικές εκθέσεις (επιλογή): When Attitudes Became Form Become Attitudes, MOCAD, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ντιτρόιτ (2013) • Zizhiqu 自治區 (Autonomous Regions), Times Museum of Contemporary Art, Guangzhou, Νότια Κορέα (2013) • Farbe bekennen, Was Kunst macht, Marta Herford, Χέρφορντ, Γερμανία (2013) • The Deep of the Modern, Manifesta 9, Γκενκ, Λιμβουργία, Βέλγιο (2012) • Unrest: Revolt Against Reason, apexart, Νέα Υόρκη (2012) • 9η Μπιενάλε της Σαγκάης (2012) • 4η Μπιενάλε της Μόσχας (2011) • 12η Μπιενάλε Κωνσταντινούπολης (2011).

 

Έργα: 
UNTITLED (NO PRESENT), 2013 WALL MOUNTED OR SUSPENDED NEON, 6500K.  12MM NEON GLASS, BACK-PAINTED. FRAME MOUNTED ELECTRONIC TRANSFORMER 20 X 1770 X 50 MM
BURNING OF P.I.G.S., 2011 VIDEO PROJECTION, COLOR, SOUND 9’ 33’’
BURNING OF P.I.G.S., 2011 VIDEO PROJECTION, COLOR, SOUND 9’ 33’’
BURNING OF P.I.G.S., 2011 VIDEO PROJECTION, COLOR, SOUND 9’ 33’’
BURNING OF P.I.G.S., 2011 VIDEO PROJECTION, COLOR, SOUND 9’ 33’’