BEFORELIGHT

Χώρος: 
ΑΛΑΤΖΑ ΙΜΑΡΕΤ

Στους κήπους του Παραδείσου, ας είσαι ευτυχισμένος, «μπες εκεί και μείνε αιώνια».

(από την επιγραφή που σώζεται στο υπέρθυρο της κύριας εισόδου)

Το Αλατζά Ιμαρέτ αποτελεί ενδεικτικό παράδειγμα μνημείου που το έχει αγκαλιάσει και αφομοιώσει πλήρως ο αστικός ιστός. Από το κεντρικό τζαμί της συνοικίας του ĺshak Paşa, του 15ου αιώνα, με τον ιδιότυπο χρωματιστό μιναρέ, λειτούργησε ως πτωχοκομείο, ιερατική σχολή, προσωρινό σπίτι για τους ανέστιους πρόσφυγες του ‘22, ανάλογα με τις ανάγκες των καιρών και των ανθρώπων που το περιέκλειαν. Με το πέρασμα των αιώνων, το μνημείο χρησιμοποιήθηκε από διάφορες εθνικότητες και κοινωνικές ομάδες, σαν μια όμορφη αντανάκλαση της πολυχρωμίας του αλλοτινού μιναρέ του.

Η ομάδα Beforelight επικεντρώνει το βλέμμα της στο Εδώ και Τώρα του μνημείου, με μια νοσταλγική αναπόληση στις ιστορικές του αναφορές. Η φωτιστική εγκατάσταση QR-esque ανακαλεί τη χρήση του διακοσμητικού μοτίβου arabesque, που συναντάται συχνά στην ισλαμική αρχιτεκτονική και συνδιαλέγεται με τη δαντέλα των ελληνικών παραδοσιακών υφαντών. Σύγχρονη απεικόνιση αυτού του επαναλαμβανόμενου μοτίβου του διάτρητου πλέγματος αποτελεί η εικόνα των QR κωδικών. Και όπως το arabesque της ισλαμικής τέχνης οπτικοποιεί τον τρόπο που η παράδοση της Ανατολής βλέπει τον κόσμο και το παραδοσιακό υφαντό φέρει μέσα στις ίνες του τη μυρωδιά και τα βιώματα σειράς γενεών, έτσι και το QR code κλείνει μέσα του πληροφορίες για το σύγχρονο κόσμο. Κάπου εδώ επεμβαίνει το φως. Οι τεχνητές πηγές παίρνουν τη θέση του ήλιου και αναπαράγουν το αέναο παιχνίδι φωτός και σκιάς, όπως τότε που τα σχεδόν μαθηματικά κατασκευασμένα διακοσμητικά μοτίβα της ισλαμικής τέχνης φλέρταραν με τις αδιάκριτες ακτίνες του ήλιου.

Οι Beforelight συνάντησαν τη γειτονιά που κοιτάει κάθε μέρα το Αλατζά Ιμαρέτ πίσω από τις κουρτίνες της και με την τέχνη της φωτογραφίας συνέλεξαν εικόνες και στιγμιότυπα της ανθρωπογεωγραφίας της. Η ιστορία του μνημείου συνομιλεί με τις ιστορίες των κατοίκων που το ζουν καθημερινά.

Ο επισκέπτης, χρησιμοποιώντας το κινητό του τηλέφωνο, που φέρει την εφαρμογή ανάγνωσης των QR κωδικών, «διαβάζει» τις εικόνες των ανθρώπων της γειτονιάς του Αλατζά Ιμαρέτ και τη σχέση τους με το μνημείο. Και συνειδητοποιεί πως οι κήποι του Παραδείσου είναι Εδώ και Τώρα.

Τρισδιάστατη απεικόνιση: Χάρης Χεϊζάνογλου

Η ομάδα Beforelight συνεργάστηκε με τον Στέφανο Τσακίρη, ειδικό στην ψηφιακή φωτογραφία και στις ιστορικές τεχνικές εκτύπωσης (3w.stefanostsakiris.com).

Βιογραφικό: 

Ομάδα που σχηματίστηκε για να πειραματιστεί με το φως. Τα μέλη της έχουν καταπιαστεί με τον αρχιτεκτονικό και τον θεατρικό φωτισμό, αλλά η ομάδα, αναζητώντας νέους τρόπους για να αποδώσει τη δυναμική εμπειρία του φωτός, έχει ως κύρια δραστηριότητα τις εικαστικές εγκαταστάσεις και τα δρώμενα στον αστικό ιστό. Οι BEFORELIGHT έχουν κάνει φωτιστικές παρεμβάσεις στο δημόσιο αστικό χώρο πόλεων όπως η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος, τα Χανιά, το Ρότερνταμ και η Αθήνα. Επιπλέον, έχουν παρουσιάσει το έργο τους στη 2η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, στο Πεδίο Δράσης Κόδρα, στο Video Art Festival της Αθήνας, στο Street Cinema του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο Λαογραφικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στη Νύχτα Μουσείων του Ρότερνταμ, στο καφέ του Μουσείου Μπενάκη, στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη (Νύχτα Μουσείων της Αθήνας) και στο φουαγιέ του Μουσείου Ακρόπολης. Οι πιο πρόσφατες δημόσιες παρεμβάσεις της ομάδας είναι η φωτιστική εγκατάσταση στο πλαίσιο της δράσης «Συν-οικία Πιττάκη» και το project «Oh my CAD!» στον Λευκό Πύργο της Θεσσαλονίκης. Το έργο των BEFORELIGHT περιλαμβάνει τη σύλληψη, τον σχεδιασμό και την εφαρμογή φυσικού και τεχνητού φωτισμού, με στόχο να ενθαρρύνει τη συμμετοχή και τη διάδραση του κοινού με το φως, σε μια διαδικασία όπου η ιδιαιτερότητα του τόπου και ο πειραματισμός στη χρήση φωτιστικών μέσων αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες. Τα μέλη της ομάδας Beforelight είναι οι: Ελίζα Αλεξανδροπούλου, Δήμητρα Αλουτζανίδου, Χριστίνα Αμπατζίδου, Κωνσταντίνα Ευαγγέλου, Κέλλυ Εφραιμίδου, Δημήτρης Θεοχαρούδης, Μαρία Λαζαρίδου, Βασίλης Ντόβρος, Ειρήνη Στείρου.

Έργα: 
QR-ESQUE, 2013 RENDERING OF THE MULTIMEDIA INSTALLATION AT ALATZA IMARET