Adrian Paci

Χώρος: 
ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Ο Adrian Paci δημιούργησε το The Brothers (Τα Αδέλφια) χρησιμοποιώντας μια μέθοδο που συναντάμε συχνά στα έργα του: την τεχνική της απομόνωσης ενός μόνο καρέ από κάποιο από τα πολλά βίντεο της συλλογής του με αποσπάσματα και χαρακτηριστικές σκηνές της καθημερινής ζωής στην πατρίδα του, την Αλβανία.

Το συγκεκριμένο καρέ αποδίδεται με μια τεχνοτροπία που απομακρύνει το έργο εντελώς από το πρωτότυπο. Ο πίνακας Τα Αδέλφια είναι ένα μωσαϊκό –μια αρχαία τεχνική, σχεδόν ξεχασμένη σήμερα. Το έργο δείχνει κρυπτογραφημένο, η δυνατότητα εκφραστικής λεπτομέρειας περιορίζεται, ενώ ο εγγενής δυναμισμός και η φευγαλέα φύση του καρέ μοιάζει να έχει παγώσει. Αντικαθίσταται από τα στοιχεία της υλικότητας και από μια αίσθηση χρονικής διαστολής και αφύσικης ακινησίας. Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια αινιγματική εικόνα, όπου μια απλή χειρονομία δίνει μια αίσθηση οικειότητας, είναι όμως ταυτόχρονα έντονη, μνημειώδης, απόλυτη. Το έργο αντανακλά το ενδιαφέρον του Paci για τις αναρίθμητες ερμηνείες που επιδέχεται η ίδια εικόνα.

Όπως και όλη η σειρά Passages (Περάσματα), στην οποία ανήκει ο πίνακας, Τα Αδέλφια είναι ένας έργο που αναδεικνύει το ενδιαφέρον του Paci για τα στοιχεία της ενδεχομενικότητας και της συμβολικής αξίας της χειρονομίας. Αποκαλύπτει επίσης την αναστοχαστικότητα που προκύπτει από τη βαθιά εξοικείωση του καλλιτέχνη με την ιστορία της τέχνης και την κουλτούρα που αποτελεί το υπόβαθρο κάθε εικόνας.

Με το έργο του, ο Paci στοχάζεται πάνω στις σαρωτικές αλλαγές της εποχής μας: μιλά για το ταξίδι και τη μετακίνηση, για τον κοσμοπολιτισμό και τη δυναμική της πολυπολιτισμικότητας που μας αγγίζει όλους.

Το The Column (Ο Κίονας) είναι ένα πολυετές project του Paci. Μια συλλογή φωτογραφιών παρουσιάζει το θαλάσσιο ταξίδι ενός κομματιού από μάρμαρο, το οποίο, αφού εξορύχθηκε σε ένα κινεζικό λατομείο, φορτώθηκε σε ένα φορτηγό πλοίο και σμιλεύεται εν πλω, για να μεταμορφωθεί σε έναν κλασικό κίονα. Το έργο, έχοντας ως θέμα το ταξίδι, παραπέμπει στις πολιτικές οικονομικής εξάπλωσης που υιοθετούν οι κοινωνίες μας. Αναφέρεται, επίσης, στη ροή του παγκόσμιου εμπορίου, στα φορτηγά πλοία, στην έννοια της εργασίας και στην αξία του κλασικού πολιτισμού, ο οποίος εκπροσωπείται με ένα από τα πιο εμβληματικά του στοιχεία: τον κίονα. Όμως, το έργο του απεκδύεται τον ανεκδοτoλογικό χαρακτήρα του και αποκτά έντονα μεταφορικό χαρακτήρα.

Gabi Scardi, επιμελήτρια και κριτικός τέχνης με βάση το Μιλάνο

(μετάφραση στα αγγλικά: Ludovica Capobiano).

Βιογραφικό: 

γεν. 1969, Σκόδρα, Αλβανία

Αποφοίτησε από την Ακαδημία Τεχνών των Τιράνων και το 1997 εγκαταστάθηκε στο Μιλάνο, όπου ζει και εργάζεται. Ο Paci είναι ένας από τους πιο δραστήριους καλλιτέχνες της διεθνούς εικαστικής σκηνής. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του πραγματοποίησε ατομικές εκθέσεις σε διάφορους χώρους όπως:Jeu de Paume, Παρίσι (2013) • Εθνική Πινακοθήκη του Κόσοβο, Πρίστινα (2012) • Istanbul Modern, Κωνσταντινούπολη • Bloomberg Space, Λονδίνο (2010) • CCA, Τελ Αβίβ (2009) • P.S.1, Νέα Υόρκη (2007). Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ άλλων στο MAXXI, Ρώμη, στο Kunstverein Wiesbaden, Γερμανία, στο Museum of the Seam, Ιερουσαλήμ, στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης, Όσλο, στην Tate Modern, Λονδίνο, στο Power Plant, Τορόντο και στο Kunsthalle Fridericianum, Κάσελ. Επίσης, έλαβε μέρος σε κορυφαίες διοργανώσεις σύγχρονης τέχνης όπως: Manifesta (2000) • Μπιενάλε Βενετίας (1999, 2005) • Μπιενάλε Σύδνεϋ (2006) • Quadriennale Ρώμης (2008), όπου κέρδισε το πρώτο βραβείο • Μπιενάλε Λυών (2009). Στα άμεσα σχέδιά του συμπεριλαμβάνονται ατομικές εκθέσεις στο PAC, Μιλάνο, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Μόντρεαλ, στο Trondheim Museum of Art, Νορβηγία και στο Röda Sten Konsthall στο Γκέτεμποργκ.

Έργα: 
BROTHERS, 2010 MARBLE MOSAIC AND WOOD FRAME 160,5 X 180,5 CM
THE COLUMN, 2013 VIDEO PROJECTION, COLOR, SOUND  25’ 52’’
THE COLUMN, 2013 VIDEO PROJECTION, COLOR, SOUND  25’ 52’’
THE COLUMN, 2013 VIDEO PROJECTION, COLOR, SOUND  25’ 52’’